Woensdag 27 juni / donderdag 28 juni 2018 - Reisverslag uit Harlech, Canada van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu Woensdag 27 juni / donderdag 28 juni 2018 - Reisverslag uit Harlech, Canada van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu

Woensdag 27 juni / donderdag 28 juni 2018

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda

29 Juni 2018 | Canada, Harlech

Hallo allemaal,

Zo, dit wordt een van de laatste berichten, denk ik. Van Revelstoke richting Lake Louise gegaan. Tenminste dat dachten we. We zaten onderweg koffie te drinken bij Tim Hortons (dat is een koffie- en eetketen) even te internetten. Tjeerdt zat de route te bekijken en kwam tot de ontdekking dat richting Lake Louise de weg was afgesloten omdat er rotsblokken naar beneden waren gekomen. Ze zijn daar met de weg bezig en blijkbaar is er iets misgegaan. Donderdag zou de weg pas vrij zijn maar dat was te laat voor ons. Dus dat werd ongeveer 100 km omrijden. Ik hoor jullie denken wat is nou 100 km. Op deze wegen is het niet even gereden, vooral omdat overal aan de weg gewerkt wordt. Dus eerst Banff en een dag later Lake Louise.

Bij Skunk Cabbage een stop gemaakt. Hier loop je door wat moerassig gebied (wetland) en daar staat dus Skunk Cabbage. Dit is een plant met hele grote groene bladeren en daaruit komt een gele bloem. Hiervoor moet je uiteraard in het juiste jaargetijde zijn. Blijkbaar duurt het nog even want nu waren ze allemaal nog groen. Het schijnt dat beren in het voorjaar op deze plant afkomen omdat ze het lekkernij vinden. Het enige nadeel is wel dat ze voor deze plant de weg over moeten steken. De wegen zijn ze hier aan het uitbreiden dus het leefgebied van de verschillende dieren wordt kleiner. In het moerasgebied groeit ook “Swamp horsetail” oftewel Moeras Paardenstaart. Denken we dat wij last hebben van heermoes (of paardenstaart) in Nederland. Nou geloof me, het barst ervan hier. Ze hebben hier wel meer planten die ze als onkruid zien, bepaalde soorten grassen.

De kleine beestjes die we een dag van tevoren hadden gezien zijn Chipmunks. Deze zijn net als eekhoorns vliegensvlug. We hebben nog een vos gezien die van de ene kant van de weg naar de andere kant van de weg liep. Door de Albert Canyon via de Rogers Pass verder gereden. Ons was afgeraden om door de Rogers Pass te rijden omdat deze weg zo smal is. Dit viel allemaal wel mee; hij is niet veel smaller dat andere wegen die we gereden hebben. We hebben weer een mooie route gereden. Wel bomen en bergen maar deze keer ook met de moerasgebieden. Uiteindelijk kwamen we in Radium (Hot Springs). Daar getankt en verder. Leuk plaatsje. Als we meer tijd hadden gehad waren we daar zeker gebleven.

Toen we in Banff aankwamen wisten we niet wat we zagen. Wat abnormaal druk was het hier. Je kon de auto niet kwijt. Niet te geloven zoveel mensen. We moesten natuurlijk een slaapplek hebben. Geen RV park in Banff. Uiteindelijk een campground gezocht en 1 gevonden. Komen we daarboven aan was de campground vol. Wij mopperen natuurlijk. Het is natuurlijk ook wel vreemd als in zo’n plaats maar een campground te vinden is. Wij weer verder. We namen per abuis de verkeerde afslag en kwamen aan in Canmore terecht. Leuke plaats. Ik denk nog leuker in de winter. Het zijn toch wel allemaal wintersportdorpen c.q. plaatsen. We hebben de camper neergezet op een gemeente camping, gegeten en een rondje gaan lopen. Er zitten hier genoeg hotels, motels, lodges etc.

De volgende dag zijn we naar Lake Louise gereden. We hebben door Canmore gereden, getankt. Hier was de regular $ 1,29. Op Vancouver Island $ 1,49.
We zijn niet meer teruggegaan naar Banff; we zijn gelijk doorgereden naar Lake Louise. Eenmaal daar aangekomen stonden er verkeersregelaars. Zo druk was het er al. Om bij het Chateau en Lake Louise te komen moet je naar boven rijden. Eenmaal boven, nu ook weer verkeersregelaars. Alle parkeerplaatsen vol. We werden richting “beneden” gestuurd. Wij nog een keer proberen maar dat mislukte weer. Uiteindelijk hebben we de camper op een parkeerplaats in het bos neergezet en zijn gaan lopen naar het Chateau. Het was aardig druk en we waren er rond elf uur. Het Fairmond Chateau Lake Louise ziet er precies zo uit als op foto’s en de film. Als je aan de achterkant bent van het Chateau heb je een magnifiek uitzicht over Lake Louise en de gletsjer. Het water van het Lake heeft zijn blauwgroenige kleur aan het ijswater te danken. Er leeft en of andere witvis in het Lake en diverse soorten forel. Geen zalm. De vissen die erin zwemmen zijn klein, dit komt omdat zij in de kou kunnen overleven maar dat betekent wel dat ze niet groot worden. We hebben koffie gedronken in het Café en ik heb nog een schilderijtje gekocht. Er verblijven een heleboel Chinezen. Er staat ook Chinees personeel in de winkel met sieraden en kleding. Er zijn nog meer shops maar die zijn we niet allemaal afgelopen en uiteraard een restaurant. Als je in de tuin komt achter het Chateau staan er stoelen waar je kan genieten van het Lake en de omgeving.

We zijn tot aan het eind van het Lake gelopen. Tjeerdt ging nog een stukje verder, over keien naar een stukje strand en toen kon hij foto’s maken recht onder de gletsjer. Je kan er diverse wandeltochten maken. Het verst is geloof ik 6,5 kilometer. Er was nog een waarschuwing uitgegeven omdat er een grizzly rondliep met kleintjes. Dus oppassen geblazen voor iedereen. Sommige wandelaars lopen inderdaad met een belletje. Gelukkig hebben we droog gehouden tot aan het eind van de dag. Op een gegeven moment zijn we toch maar weggegaan want we moeten tenslotte weer in Edmonton aankomen. We hebben nog een stop gemaakt bij de Crowfoot Glacier. Prachtig. Er hangen nog hele dikke sneeuwlagen en door sommigen loopt een barst dus dat zal vandaag of morgen wel naar beneden komen als het wat warmer wordt. Dit was trouwens bij Lake Louise ook zo. Ik ben op een gegeven moment achter het stuur gekropen en bij het aankomen van een bocht ging ik gas minderen en dat was maar goed ook. Staan er berggeiten midden op de weg in de bocht. Met kleintjes de slimpies. Ik waarschuwingslichten aangedaan en Tjeerdt eruit om foto’s te maken. Ze waren de wintervacht nog geeneens helemaal kwijt. Op hun dooie gemak bleven ze heen en weer lopen. Twee berggeiten waren naar de andere kant van de weg gelopen, dus Tjeerdt tegenliggers waarschuwen dat ze langzamer moesten rijden. Dat deden ze gelukkig.
Dit was toch wel uniek want het schijnt dat je ze niet veel ziet deze berggeiten. Daarna nog een stop gemaakt bij Abraham Lake.
We boffen maar, beren aan het begin van de vakantie, eekhoorns, chipmunks, orca’s, herten, een vos en ook nog de berggeiten. We mogen dus niet klagen, er zijn mensen die zien de hele vakantie niets.

We staan nu in het wild zeg maar; in een Provincial Regional Park. Heel erg rustig. We hadden nog eten in de koelkast, dus dat nog even opgemaakt. Nog 250 km naar Edmonton voor de boeg en dan zaterdag ons tijdelijke huis inleveren, naar het hotel en de stad in.

Xxx

• 29 Juni 2018 - 06:07

Betty:

Leuk hoor, al die dieren zien. Heb toevallig in een serie die ik volg op TLC gezien hoe die familie ook op vakantie was bij Banff en Lake Louise. Heel mooi! Zaterdag alweer terug? Dus nog een weekje thuis om te acclimatiseren? Geniet er nog van, zou ik zeggen en have a save flight home.

B.

• 29 Juni 2018 - 09:45

ANJA:

Zo je vakantie rapport is weer kompleet, bijelkaar weer een heel boekwerk, wat gaat het toch weer snel voorbij.

Misschien komt er nog een bericht van jullie anders een goede terugreis, en geniet er nog even van met winkelen