Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu Fremantle - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu

Fremantle

Door: Yolanda en Tjeerdt

Blijf op de hoogte en volg Yolanda

16 Mei 2016 | Australië, Fremantle

Dag 1, 2, 3, 4

Lieve allemaal,
Vrijdag 13 mei jl. nog opgeruimd en nog de beide moeders even gedag gezegd. Daarna nog snel langs Betty om even een boek af te leveren en toen op weg naar Amsterdam.
Bij Van der Valk gegeten en geslapen. Wederom was het eten goed. De volgende dag ontbijt. Dat doen we eigenlijk nooit want dat is eigenlijk te vroeg voor ons. Eindelijk was het dan zover. De koffers in de Van der Valk bus en op weg naar Schiphol. Alles liep heel voorspoedig. Alleen bij de douane hadden we oponthoud. Tjeerdt had de accu´s voor de drone in de handbagage gedaan, in een daarvoor speciaal bestemd zakje. Wisten ze niet of dat wel kon. Een kerel erbij gehaald. Wilden ze Singapore Airlines erbij halen. Zegt die kerel dat het dan toch weer naar hem wordt toegeschoven. Die vrouwelijke beambte deed nog een controlecheck en toch mochten we door. Waarom dat was die check weten we nog niet. In Nederland weten ze nog niets van accu´s voor een drone en hoe je dat moet vervoeren. In 2014 had ik al geinformeerd bij Singapore Airlines en je mocht ze meenemen in de handbagage mits ze in de juiste bescherming zaten. Die mail had ik natuurlijk niet bij me omdat ik dacht dat ze bij "ons" toch wel op de hoogte zouden zijn.
De douane door en eindelijk "echt" op weg. Het vliegtuig stond even verderop bij een hangar. Een KLM toestel stond bij G7 waar wij moesten zijn. Deze werd naar achteren geduwd naar een andere plek en toen dachten we dat het vliegtuig wel naar de gate zou komen. Niet dus, we moesten naar G5. Geen probleem natuurlijk want dat is er vlak naast. We vlogen met de Airbus A350-900. Ik dacht dat het dat grote ding was maar ik had me in een cijfertje vergist. Echter, dit vliegtuig had Amsterdam voor het eerst aangedaan op 10 mei jl. Dus "vers" was tie wel. De stoelen zijn veranderd, het beeldscherm heeft nu ook een touchscreen. Het ziet er netjes uit. Op de vleugels zitten een soort van knipperlicht en dat zijn nu, zeg maar buisverlichting tot ongeveer de helft van de vleugel die aan- en uitgaan. Mooi gezicht. Maar wat nog veel mooier was, dat we onweer hadden. Ergens boven Indonesie. Dat weerlichten, achter elkaar door. Wat een magnifiek gezicht. Ik heb nog geprobeerd om dat vast te leggen met de mobiel, maar dat is niet gelukt. Helaas. De vlucht was iets minder lang dan was opgeven. Het was nu slechts "11.45 uur". We waren op tijd in Singapore en hadden dit keer genoeg tijd om naar onze andere vliegtuig te gaan. Deze ging iets later weg maar we hadden, denk ik, windje mee dus deze vlucht was ook iets korter. Op beide vluchten wel wat turbelentie gehad, maar dat mag de pret niet drukken.
Aankomst Perth 15 mei
Toen we aankwamen op het vliegveld stond daar een supergrote Antonov. Ik denk wel 12 wielen ofzo aan iedere kant. De neus stond omhoog en daar kan je iets in- of uitrijden. Helaas met mijn slaperige hoofd geen foto gemaakt. Vanochtend hoorden we bij nieuws dat de Antonov een groot generator had vervoerd, bestemd voor het Zuid-westen. Gelijk naar de taxi en naar het hotel. De receptioniste van het hotel was een Nederlandse. Zij vond het maar wat fijn om weer even in Nederlands te praten. Ze heeft onze kamer een upgrade gegeven zodat we mooier uitzicht hadden. Dat was aardig van haar maar van het uitzicht hebben we niet zo genoten. We zijn gelijk de stad ingegaan. De winkels waren nog open en we moesten nog een paar dingetjes hebben. Het is in Perth vrij rustig met de toeristen. De winterkleding hangt hier in de winkels. Bij het tentje aan het water hebben we wat gegeten en gedronken. Hier waren we in 2013 ook geweest. En wat er niet wordt bijgebouwd. Er is een brug gebouwd zodat je naar de overkant kunt lopen (logisch met een brug). Ze hebben daar een soort van boulevardachtig iets van gemaakt. Nu is het een beetje kaal en loopt er anderhalve toerist rond. Er wordt zowat vlak naast de Belltower een appartementengebouw neergezet. De prijzen stonden er niet bij maar ik denk dat we nog even door moeten sparen. En nu maar zien of dat afgebouwd wordt. Naar we hebben begrepen gaat het met Perth niet zo best en zijn veel werklozen. Dit onder meer omdat de mijnen sluiten. We zijn via het nieuwe gedeelte naar het hotel teruggelopen. Alleen we gingen in plaats van rechtsaf, linksaf. Dus we hebben wat omgelopen. Goed voor de doorbloeding zo na dat lange zitten. Het was een prachtige avond en niet koud. De temperatuur is in Perth nu rond de 22 graden, weinig wind, heerijk. En we hebben hier voor het eerst in Perth regen gehad. Oh ja, nadat we terug in het hotel waren hebben we het Songfestival nog gezien. Blijkbaar hadden ze dat hier nog niet gezien want de puntentelling lieten ze ook zien. Wat jammer voor Douwe Bob en wat een flutlied van Oekraine. De presentatoren van het Australische SBS vonden alles even mooi, geen enkel negatief geluid gehoord. Nou, dan kom je ook wel geloofwaardig over. Tussen de bedrijven door waren we af en toe in slaap gevallen. Vannacht hebben we geslapen als een roos.
Maandag 16 mei
Vanochtend ontbeten in het hotel en tegen 09.45 uur de camper opgehaald. In deze periode gaan de verhuurbedrijven om 10.00 uur open. Je krijgt nu een tablet waar je nog wat dingen op in moet vullen. Naar je rijbewijs etc. wordt niet gevraagd. Je hoeft alleen maar je nummer in te vullen. In de camper zit een tablet met een ingebouwde TomTom. Het is precies hetzelfde programma als dat wij hebben. Dus dat is gemakkelijk en je kunt hem instellen op de Nederlandse taal. Eindelijk op weg. Het was weer even wennen links rijden maar Tjeerdt was zo weer gewend. We hebben boodschappen gedaan en eigenlijk was het plan om gelijk al richting het noorden te rijden maar aangezien het boodschappen doen meer tijd in beslag nam dan was gepland zijn we naar Fremantle gereden en daar zijn we nu op Woodman Holiday Park. In 2013 hebben we hier ook gestaan. Het is al rond een uur of kwart voor zes donker en het is hier nu eens stuk frisser dan in Perth. Het is nu ca. 21.10 uur. Zo gaat het licht uit en morgen om 06.00 uur op. Voor de rest nog niet veel spectaculaire dingen meegemaakt maar ik hoop dat dit later komt. Het is wat later geworden intussen want we hadden wat internetproblemen. Uiteraard heeft Tjeerdt het opgelost. Snel licht uit en slapen.
Liefs Yolanda en Tjeerdt

• 16 Mei 2016 - 16:41

Janny:

hallo,ik dacht even kijken en jawel, kwart over 4 en je eerste verslag was er. gelukkig heb ontvangst want gisteren heb ik de hele middag zitten tobben.de pc wordt toch een beetje oud denk ik.ik ga jullie verhaal nog eens goed overlezen.veel groeten en xx.ma

• 16 Mei 2016 - 17:52

Karin:

Hi Yolanda & Tjeerdt,

Weer leuk om met jullie mee te lezen! Geniet ervan en we gaan vast weer een hoop leuke verhalen lezen.

Veel plezier xxx

• 16 Mei 2016 - 18:03

Cor Van Der Waal:

Zo de start is achter de rug en nu genieten de komende tijd (wij hopelijk ook) van al het moois. Veel plezier.

Cor

• 16 Mei 2016 - 19:19

Betty:

Zo, de kop is d'r af, zeg maar. Op naar het avontuur!
    Enne, nog bedankt voor deel 2.... ik zit nu alweer in deel 4 van de serie te lezen

• 16 Mei 2016 - 19:26

Ivonne:

Hai yolanda, fijn dat jullie goed aangekomen zijn en weer een leuk verslag, even een nieuwtje wat je niet weet misschien (of wel) het songfestival hebben we niet gewonnen maar ons weekend werd wel goed gemaakt met de autorace. Jos Verstappen heeft de race van Spanje gewonnen. Goed he. Nou nieuwsgierig naar je volgende verslag. Fijne reis verder, uitkijken en voorzichtig met je knie

• 16 Mei 2016 - 22:23

Fred :

Veel plezier!

• 17 Mei 2016 - 07:45

Petra.wooning:

Hoi Yol en Tjeerd.
    Ook wil ik jullie een fijne vakantie wensen . En zie uit naar jullie reisverslagen .
    Geen gekke dingen tegenkomen zoals slangen onder de camper. Foto,s zijn ook welkom in je reisverslag