15 mei 2019 - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu 15 mei 2019 - Reisverslag uit Toledo, Spanje van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu

15 mei 2019

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda

15 Mei 2019 | Spanje, Toledo

Lieve allemaal,
Gisteren uit Villafranca de Cordoba vertrokken. We hebben op een fijne camping gestaan. Met alles erop en eraan. De naam moet ik even opzoeken. Dit meld ik nog even voor de liefhebbers. Wat je wel op iedere camping moet doen als je gaat douchen of gaat afwassen is dat je de kraan in moet drukken, en dat enkele keren achter al elkaar. Blijkbaar doen ze hier aan waterbesparing. Maar of dat ook echt helpt. Geen idee. Op weg naar Toledo. We hebben een mooie rit gehad. Veel groen, veel olijfbomen, in alle formaten. Ik weet niet hoe dit landschap eruitziet over een poosje als het lang droog blijft maar mooi is het nu wel. Langs de weg allemaal oleanders, roze en witte. Het groeit en bloeit maar. We hebben molens gezien van Don Quichot. We zitten hier tenslotte in het land van La Mancha. Leuk om deze eens te zien. We hebben een pauze genomen in Ciudad Real om boodschappen te doen. Daar op ons gemak een broodje gegeten. Het blijft af en toe spannend hoe de TomTom je stuurt. Soms stuurt de TomTom je dwars door de stad en dan moet je maar hopen dat je weer niet een brug of zoiets tegenkomt waar je niet onderdoor kan. Met de andere TomTom hadden we daar geen last van; deze gaf het aan.
Alles is goed gegaan maar de Spanjaarden parkeren zelf wel overal en nergens. Negen van de tien keer net op de hoek van een straat; blijkbaar hebben ze hier niet gehoord van 5 meter van de hoek vandaan. Moet je bij ons eens doen.
Eenmaal aangekomen in Toledo zijn we naar camping El Greco gegaan. Een rustige, nette camping. Staan best veel campers in alle soorten en maten. Toen we eenmaal gearriveerd waren zijn we bij de camper gebleven en hebben we wat zitten relaxen. We doen eigenlijk niets anders hahaha. Witte wijn erbij, uiteraard ook water want het is erg dorstig weer. Knabbeltje erbij, dat is lekker leven. Leven als God in Spanje, zeg maar.
Vanochtend op de fiets naar Toledo. Het is een stad met een oude, historische kern. Heuvel op, heuvel af; met de fiets niet te doen. En dat daar auto’s nog het centrum in mogen. De straatjes zijn soms zo smal dat de auto’s met ingeklapte zijspiegels door zo’n straatje rijden. Leuke winkeltjes, met veel tegeltjes en zilveren zwaarden en messen. Er zit ook een leuke winkel met keukenbenodigdheden. Daar hebben we een mooi kaasmes gekocht. Zo’n mes wat de kaasboer gebruikt om een stuk kaas af te snijden. Ik heb me in moeten houden want ik zag al wat leuke tassen. Maar we komen nog wel meer tegen. Wat we ook zagen is dat ze witte doeken in de straatjes hangen om de zon wat tegen te houden. Dat mag ook wel want het was vandaag weer aardig aan de temperatuur. We hebben laat geluncht en zijn vervolgens weer richting de camping gegaan. Het plan was om een bepaalde brug over te fietsen. Die hadden we zien liggen vanaf de rand van het oude centrum. Je moet je voorstellen dat je op een heuvel staat en dan over het “moderne” Toledo uitkijkt. Prachtig uitzicht, mooie brug. Alleen de brug nooit overgekomen. Uiteindelijk kwamen we wel bij een brug uit maar niet die we moesten/wilden hebben. En het was warm. Om de zoveel tijd weer water drinken. En transpireren. Ik kan mij niet herinneren dat ik zoveel vocht heb verloren. Uiteindelijk hebben we de route genomen die we ook op de heenweg hadden genomen na natuurlijk de nodige onnodige kilometers gemaakt te hebben in die bloedhitte. We waren aardig moe. Maar we zijn goed bezig geweest.
Nou lieverds, dit was het weer even. Morgen gaan we richting Aranjuez.
Het verdere verloop horen jullie.
Dikke kus.

• 16 Mei 2019 - 04:27

Janny:

Goedemorgen lieve allebei!Wat een superlang verslag Yol,at je nog puf had na al die zweetdruppels.Ik kom uit bed en ga snel even kijken of er nog een verhaal van jullie avonturen is.Zeker geen spijt van die fietsen?Ben jij dat Tjeerdt op die foto,of is het die oude Don? IN ieder geval hebben jullie het naar je zin,dat is het voornaamste.Hier is alles oke en moet ik nu stoppen,de kousendame komt er aan.Genieten jullie maar ,doe ik het van je verslagen Yol.Veel groetjes en een dikke X Ma.