Vrijdag22-6/zaterdag 23/6 - Reisverslag uit Victoria, Canada van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu Vrijdag22-6/zaterdag 23/6 - Reisverslag uit Victoria, Canada van Yolanda IJlstra-Keep - WaarBenJij.nu

Vrijdag22-6/zaterdag 23/6

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda

24 Juni 2018 | Canada, Victoria

Vrijdag 22 juni 2018/zaterdag 23 juni 2018

Hallo allemaal,

Maar even een samenvatting van de laatste paar dagen. Het internet is een drama hier. Soms lukt het wel soms lukt het niet. Nee dat gaat niet echt soepel.

Na aankomst in Nanaimo afgelopen dinsdag hebben we gelukkig een plek kunnen vinden op Living Forest. Dit is een hele grote camping met 300 plaatsen. Het was wel gek geweest als we daar geen plek hadden gevonden. Op woensdag zijn we eerst naar de bakker gegaan om brood te halen want de inwendige mens moet tenslotte ook verzorgd worden en verder richting Tofino. Wederom een mooie weg om te rijden. Verschillende stops gemaakt. De natuur blijft maar doorgaan. Al die kerstbomen, er komt geen eind aan. Ik heb bijna het laatste stuk naar Tofino gereden. Bergje op bergje af, en aardig wat bochtenwerk. In sommige bochten mag je niet harder rijden dan 20 km per uur. In de tussentijd begon de rij met auto’s achter mij aardig lang te worden. Maar ja, het spijt me, maar ik hou me toch echt aan de snelheid. Op sommige stukken weg moet langzaam verkeer rechts blijven rijden, dan kunnen de snelheidsmaniakken voorbij. Er wordt soms echt wel onverantwoordelijk ingehaald, net voor een bocht of net op een stuk als de weg omhoog loopt. Voor Tofino nog een stop gemaakt op Radar Hill. Daar stond vroeger een radar in de tijd van de koude oorlog en deze werd ook gebruikt toen de Chinezen en de Noord-Koreanen boos waren op de USA. Op Radar Hill was geen oceaan te zien vanwege laaghangende bewolking. We konden niets zien bovenop vanwege die bewolking. De radar zelf hebben ze ook weggehaald alleen een blok beton ligt er nog als overblijfsel. Het laatste stukje heeft Tjeerdt weer gereden totdat we bij een camping kwamen Bella Pacifica. We hadden net het allerlaatste plekje en dit was een plek voor nood. We mochten van tevoren de plek bekijken omdat deze nogal krap was voor onze camper. Tjeerdt kreeg de camper er keurig netjes in en we hadden dus slaapplek. We zijn nog een paar boodschappen gaan doen en eindelijk een paar flessen wijn en bier gescoord. De volgende dag hebben we besloten om naar Victoria te rijden. Dus weer de andere kant op. Het was bewolkt en Tofino was niet echt wat we ervan verwacht hadden. Het is typisch een dorp voor surfers. Getankt en gaan. De whale watching werd dus nog even uitgesteld. Onderweg heb ik naar een camping gebeld en deze had nog plek. Het is heel verschillend met de campings. Tot nu toe 2x pech gehad dat er geen plek was. Eenmaal aangekomen in Fort Victoria RV Park (op donderdag) gelijk ook maar een tour geboekt voor de whales. Om naar het centrum te komen kan je de bus nemen. Dat is wel fijn, dan kunnen we de camper laten staan. Eerst de was gedaan, ze hebben hier iets van 12 wasmachines staan en 12 drogers. Allemaal erg netjes. Vrijdag werden we opgehaald voor de whaletour. De zon kwam een beetje door. Eenmaal aangekomen bij de kantoortje van de tour moesten we ons in een safety suit hijsen. Dit is een pak dat tegelijkertijd een zwemvest is. Je ziet er niet uit, je lijkt een beetje op een astronaut alleen de helm mis je nog. We hadden gekozen voor een snelle, open boot en gaan. Eerst rustig de haven uit en daarna gaf de kapitein gas. En hoe. Tjeerdt en ik zaten voorin. En koud dat het was. Het pak was geen overbodige luxe. Je moest een heel eind varen om orca’s te zien. Helaas mag je niet dichtbij komen. Je moet op een afstand blijven van zowat 200 meter en dan zijn deze dieren toch niet goed te zien ondanks dat ze groot zijn. Ik wist niet dat er twee soorten orca’s bestaan. Eentje die vis eet en eentje die zoogdieren eet. Hier zit de soort die vis eet en deze soort is met uitsterven bedreigd. Dit komt door o.a. overbevissing. Er zijn nu regels voor het vissen en nu is het maar te hopen dat de populatie weer op orde komt. Volgens zeggen zwemmen er hier nog maar iets van 75 rond. Dus het is wel logisch dat je niet te dichtbij mag komen. De trip was niet helemaal wat we ervan hadden verwacht. Geen Humpback Whale te bekennen, helaas. De orca’s die we hebben gezien waren een paar volwassen orca’s en een kleintje. Ze zwemmen op hun dooie gemak langs eilanden. Er was er zelfs nog een zo vriendelijk om uit het water te springen. Ondanks dat we niet zoveel gezien hebben en het ijskoud was hebben we toch een lekkere boottrip gemaakt met al het gebonk op de golven. Het leek af en toe wel of we in een rollercoaster zaten. Tegen zes uur waren we weer terug. Even rondgelopen voordat we iets vonden om te eten. Tentjes genoeg. Persoonlijk vind ik Victoria gezellig. Er is veel bedrijvigheid. Veel Ierse pubs. Overal was er voetbal. En niet te vergeten, Hudsons Bay zit hier. We hebben lekker gegeten bij Frankies Modern Diner en toen hebben we de bus opgezocht om naar de camping terug te gaan. Vandaag (zaterdag) gaan we Victoria beter verkennen. Morgen gaan we de ferry opzoeken en terug naar het vaste land.

Liefs Yolanda en Tjeerdt

• 27 Juni 2018 - 13:11

Anja:

Ik ga er even voor zitten om je verslagen te lezen. heerlijk